The exhibition here and there instigates reflections on the uniquely temporal states of two urban spaces, Kumasi (Ghana) and Karlsruhe (Germany). With videos, objects and paintings, Ernest Kankam’s artistic preoccupation with information accumulation, memory and recollection leads his efforts to complicate the similarities and differences between his home city in Ghana and Karlsruhe, following a six-month exchange programme under the Baden-Württemberg-STIPENDIUM. Kankam’s work derives from curiosity, observation and interventional tactics that speak of cities as inspiration and a medium for visual culture.
here and there offers a new transitory reality to Kriegsstrasse 134, Karlsruhe, a space already under transformation – changing from an apartment into a gallery space (spring 2023 gray+gray gallery will open here)
From its walls, posters and paintings charge the space with imagery evocative of the larger cities. Objects collected from the streets of the cities are installed in the space. Kankam’s use of collage extends from the exhibition Titel to pictorial constructions made sourced fabric and draped oil bamboo structures. These pictures offer an almost ahistorical narration of city life. The exhibition leaves the audience with a microcosmic overview of a fictional city riddled with abandoned and/or transitory spaces.
words by Abbey- IT-A
Die Ausstellung here and there regt zum Nachdenken über die einzigartigen zeitlichen Zustände zweier urbaner Räume, Kumasi (Ghana) und Karlsruhe (Deutschland), an. Ernest Kankams künstlerische Beschäftigung mit Informationsakkumulation, Gedächtnis und Erinnerung führt ihn nach einem sechsmonatigen Austauschprogramm im Rahmen des Baden-Württemberg-STIPENDIUMs dazu, mit Videos, Objekten und Malerei die Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen seiner Heimatstadt in Ghana und Karlsruhe zu verkomplizieren. Kankams Arbeiten entstehen aus Neugier, Beobachtung und Interventionstaktiken, die von Städten als Inspiration und Medium für visuelle Kultur sprechen. Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen seiner Heimatstadt in Ghana und Karlsruhe zu veranschaulichen. Kankams Arbeiten entstehen aus Neugier, Beobachtung und Interventionstaktiken, die von Städten als Inspiration und Medium für visuelle Kultur sprechen.